Konsultacje społeczne
XMLz dnia 29 maja 2009 roku
w sprawie: zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Ząbkowice Śląskie
Na podstawie art. 18 ust. 1 w związku z art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska Ząbkowic Śląskich uchwala, co następuje:
§ 1. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) gminie - należy przez to rozumieć miasto i gminę Ząbkowice Śląskie,
2) burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Ząbkowic Śląskich,
3) radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską Ząbkowic Śląskich,
4) przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich,
5) konsultacjach - należy przez to rozumieć konsultacje z mieszkańcami Gminy Ząbkowice Śląskie.
§ 2. Określa się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy w celu poznania opinii mieszkańców, co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy poddanej konsultacjom.
§ 3. 1. Konsultacje z mieszkańcami gminy przeprowadza się w przypadkach przewidzianych w przepisach prawa oraz w innych sprawach należących do kompetencji gminy uznanych za istotne dla gminy, jeżeli rada tak postanowi.
2. Konsultacje w zależności od ich przedmiotu mogą obejmować obszar całej gminy lub mieć charakter lokalny, dotyczący mieszkańców określonej części gminy.
§ 4. 1. Konsultacje mogą być przeprowadzone w następujących trybach:
1) wypełnienia karty konsultacyjnej poprzez udzielenie odpowiedzi pozytywnej lub negatywnej na postawione pytania bądź wybór określonego wariantu rozwiązania sprawy,
2) wyrażenia opinii lub złożenia uwag w sprawie będącej przedmiotem konsultacji,
3) zebrań z mieszkańcami, których przedmiotowa sprawa dotyczy,
4) innym przyjętym wariancie.
2. Tryby wymienione w ust. 1 można łączyć.
§ 5. 1. Z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, o których mowa w § 2, może wystąpić:
1) burmistrz,
2) komisja rady,
3) rada miejska,
4) co najmniej 25 mieszkańców gminy,
5) organizacja społeczna lub biznesowa działająca na terenie gminy.
2. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji powinien określać przedmiot i zasięg terytorialny konsultacji oraz uzasadnienie jej przeprowadzenia.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może zawierać informacje o proponowanym terminie i formie konsultacji.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do przewodniczącego rady.
5. Przewodniczący rady przygotowuje projekt uchwały o przeprowadzeniu konsultacji i przedstawia go na najbliższej sesji do rozpatrzenia przez radę. O terminie sesji przewodniczący rady informuje wnioskodawcę.
§ 6. Wniosek, który zostanie wniesiony, przez co najmniej 25 mieszkańców gminy powinien zawierać:
1) uzasadnienie wniosku o przeprowadzenie konsultacji,
2) listę co najmniej 25 mieszkańców gminy popierających wniosek, zawierającą:
a) imię i nazwisko,
b) adres,
c) numer PESEL,
d) własnoręczny podpis,
3) wskazanie osoby bądź osób upoważnionych do reprezentowania grupy mieszkańców występujących z wnioskiem.
§ 7. 1. Rada podejmuje uchwałę o przeprowadzeniu lub odmowie przeprowadzania konsultacji.
2. W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych wniosku, a także wtedy, gdy konsultacje mogłyby doprowadzić do rozstrzygnięć sprzecznych z prawem, rada podejmuje uchwałę o odrzuceniu wniosku.
3. Podjęcie uchwały o przeprowadzeniu lub o odmowie przeprowadzania konsultacji poprzedza analiza i ocena skutków ekonomicznych (koniecznych do poniesienia kosztów) w stosunku do zamierzonego celu konsultacji (przedmiotu konsultacji) i wpływu problemu będącego przedmiotem ewentualnych konsultacji na społeczność gminy.
§ 8. Uchwała rady w sprawie przeprowadzenia konsultacji powinna zawierać w szczególności określenie:
1) przedmiotu konsultacji,
2) terenu objętego konsultacjami,
3) terminu przeprowadzenia konsultacji,
4) trybu przeprowadzenia konsultacji określonego w § 4.
§ 9. Nie później niż na 14 dni przed terminem przeprowadzenia konsultacji burmistrz:
1) przygotowuje kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem konsultacji,
2) sporządza spis osób uprawnionych do wzięcia udziału w konsultacjach,
3) określa wzór protokołu zawierającego zbiorcze wyniki konsultacji.
§ 10. 1. Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są osoby posiadające czynne prawo wyborcze do rady gminy na terenie gminy objętym konsultacjami, stale zamieszkałe na terenie gminy, z wyjątkiem sytuacji przewidzianej w ust. 2.
2. Jeżeli przedmiot konsultacji bezpośrednio jest związany z działalnością danej grupy społecznej lub zawodowej, to uprawnionymi do udziału w konsultacjach są odpowiednio do przedmiotu konsultacji osoby prowadzące działalność społeczną lub wykonujące pracę zarobkową na terenie gminy.
§ 11. Uchwałę o przeprowadzeniu konsultacji ogłasza się przez rozplakatowanie na terytorium objętym konsultacjami, co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia konsultacji.
§ 12. 1. Tryb konsultacji uważa się za zachowany bez względu na liczbę osób biorących w nich udział.
2. Konsultacje mają charakter opiniodawczy i nie są dla organów gminy wiążące.
§ 13. 1. Burmistrz przekazuje zbiorcze wyniki konsultacji niezwłocznie po ich zakończeniu przewodniczącemu rady oraz ogłasza o wynikach konsultacji, w drodze komunikatu podanego do publicznej wiadomości, nie później niż w terminie 7 dni po zakończeniu konsultacji.
2. Przewodniczący rady przedstawia wyniki konsultacji na najbliższej sesji rady.
§ 14. Wydatki związane z przeprowadzeniem konsultacji pokrywane są z budżetu gminy.
§ 15. Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi.
§ 16. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 17. Traci moc uchwała Nr V/34/2005 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z 25 maja 2005 roku w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy.
Przewodniczący Rady
(-) Andrzej Dominik